سوراخ کردن گوش

سراخ کردن گوش عبارت است از ایجاد روزنه‌ای در گوش برای استفاده از زیور آلات و گوشواره های زیبا   که در این روش نیازی به استفاده از بی حسی یا بیهوشی نمیباشد. سوراخ کردن گوش در کودکان قرن‌ها به عنوان بخشی از سنت‌های آیینی و فرهنگی وجود داشته است و اکثرا به علت زیبایی این کاررا انجام میدهند .

_____________________________________________________________________________________________________________________________

برای سوراخ کردن گوش چه سنی مناسب است؟

محدودیت سنی برای این کار وجود ندارد اما به علت وجود خطرات و عفونت در لاله گوش این کار به نوزادان پیشنهاد نمیشود زیرا آنها لاله گوش کوچیکی دارند و ممکن است منجر به عفونت در این قسمت شود. سیستم ایمنی کودکان بسیار ضعیف است بنابر این ایجاد یک زخم میتواند فرصتی برای عفونت های بیشتر و شدید تر باز کند. این عمل بهتر است پس از شش ماهگی نوزاد انجام شود.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

درمان خانگی عوارض سوراخ کردن گوش

تا زمانی که عوارض جزئی باشد کنترل آن به صورت خانگی امکان پذیر است. اگر غضروف گوش سوراخ شده دچار عوارض شود بهتر است به پزشک مراجعه شود. درمان این نوع از عوارض در این قسمت از گوش دشوارتر است و ممکن است در صورت بروز عفونت به آنتی بیوتیک خوراکی احتیاج باشد. برای درمان عوراض جزئی سوراخ کردن گوش انجام این مراحل پیشنهاد می‌شود.

  • قبل از لمس یا تمیز کردن سوراخ گوش، دست‌ها به دقت شسته شود.
  • اطراف محل پیرسینگ با آب شستشو یا آب نمک سه بار در روز تمیز شود.
  • از پماد، الکل، پراکسید هیدروژن یا پماد آنتی بیوتیک استفاده نشود. اینها می‌توانند باعث تحریک بیشتر پوست و کند شدن روند بهبودی شوند.
  • محل سوراخ بسته نشود. این می‌تواند باعث بسته شدن سوراخ و به دام انداختن عفونت شود.
  • اطراف سوراخ در دو طرف لاله گوش تمییز شود. محل سوراخ شدن گوش با حوله‌های کاغذی خشک شود. (مواد دیگر ممکن است الیافی از خود به جای بگذارند.)

پس از اینکه عفونت برطرف شد، رویه تمیز کردن، دو بار در روز ادامه داده شود تا سوراخ کاملاً بهبود یابد. به یاد داشته باشید، بهبود سوراخ لاله گوش، شش تا هشت هفته طول می‌کشد. مراقبت‌های معمول در این مدت مهم است.